Egy 990 Ft os vállalási díj elemzése

 


SECBLOG.today – A 990 Ft-os nettó vállalási díj, amely óránként és vagyonőrönként értendő, egy újonnan nyitott – egyébként „Kormány Stratégiai Partnere” státuszú – nagyvállalat élőerős őrzési tenderének az eredménye. Az információ nem hivatalos, csak szóbeli. Kicsit nehezíti az igazság kiderítését, hogy a nagyvállalat titoktartást írt elő a tenderen résztvevők felé, komoly kötbérrel. Ameddig sikerül hiteles információt szerezni, megkérdeztük a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozó Szakmai Kamarát arról, hogy amennyiben igaz a 990 Ft-os nettó díjról szóló információ, lehet-e az törvényes.


A kapott válasz:

  1. Egy vagyonvédelmi szolgáltatás nyújtására feljogosított (hatósági engedéllyel rendelkező) gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó, csak olyan vállalási áron vállalhat munkát, amiből a saját maga alkalmazott személy- és vagyonőröknek minimálisan a garantált bérminimumot, a közterheket ki tudja fizetni, továbbá a szükséges felszereléseket biztosítani tudja és realizálni tud legalább 5-10% nyereséget (a vállalási ár jelenleg 1500-1900Ft/óra+ÁFA körüli). Ez az alvállalkozókra is igaz. Némely vállalat arra hivatkozva, hogy más forrásból finanszírozza a költségeit, referencia munkaként, igen alacsony vállalási áron vállal munkát. A referencia adott esetben egy nagy bevételű jövőbeli munka alapjait teremtheti meg. Ha egy konkrét ügyet vizsgálunk, akkor szükséges megnézni a megbízó és a megbízott kapcsolati rendszerét, az ajánlatkérés tartalmát, a megbízási szerződést. Végső soron, ha én az Ön házának őrzését 900 Ft/óra/fő+ÁFA vállalási áron holnaptól elvállalnám és az általam alkalmazott őröknek a garantált bérminimumot minimálisan fizetem, kiadom részükre járó szabadságot, megfizetem számukra a bejárási költséget és minden közterhet kifizetek utánuk és a cég után, akkor még a NAV sem tud belém kötni (legalábbis én így gondolom). De ez esetben bizonyítanom kell azt, hogy a szükséges pénzügyi forrás honnét áll rendelkezésemre, mivel a 900 Ft erre nem elegendő.
  2. Ha a megbízó közbeszerzésre kötelezettakkor a minimális vállalási díjat 2017 május 16-ig a 78/2016.(IV.11) Korm. rendelet határozza meg, ez 1.929 Ft/óra+ÁFA. Május 16-ot követően a 44/2017.(III.17) Korm. rendelet szerint ez az összeg 2.141 Ft/óra+ÁFA. A két jogszabály a neten megtalálható, mellékleteiből kiolvasható az, hogy hogyan áll össze a minimális rezsióradíj. A kamara szándékában ált a rezsióradíjat kiterjeszteni a magánszférára is de ez sikertelen kísérlet volt. A jogszabályban meghatározott összegtől csak indoklással és csak minimálisan lehet lefelé eltérni.
  3. Némely vállalkozó nem vagyonőrökként alkalmazza a vagyonvédelmi feladatot is ellátókat, hanem szakképzettséget nem igénylő egyéb munkakörben, pl. portás, udvari takarító, így nem fizet számukra garantált bérminimumot, hanem csak minimálbért, ezzel lecsökkenti a vállalási díjait. A 430/2016.(XII.15.) Korm. rendelet alapján 2017 január 1-től a garantált bérminimum órabér alkalmazása esetén 926 Ft bruttó a minimálbér óradíja 733 Ft bruttó, ebből az látszik, hogy az Ön által feltett kérdésre a válasz az, hogy NEM, ha nincs a cégnek más forrása. A furcsaság az a dologban, hogy ezt a megbízónak is látnia kell, hiszen az ajánlatkérés vagy az ajánlati felhívásban szerepeltetni kell a munkaerőre vonatkozó elvárásokat. A 2005.évi CXXXIII. tv. világosan rögzíti, hogy melyek a személy- és vagyonvédelmi feladatok és azokat milyen feltétellel lehet ellátni. A kamarának az a célja hogy az elkövetkező időben törvény és szervezeti módosítással vagy új magánbiztonsági törvény kiadásának előkészítésével ezen, és a vagyonvédelem területén meglévő más anomáliákat felszámolja, vagy legalább csökkentse.”

A válasz Gyöngy Ernőtől a SZVMSZK alelnökétől érkezett.


A válaszból kitűnik, hogy a korábbi cikkben említett „portás”, „tömegirányító kordinátor” és egyéb kreatív névvel ellátott vagyonőri funkciók nem törvényesek. Más kérdés, hogy az ellenőrzésre jogosult hatóság, melyet a korábbi cikkel kapcsolatban, annak sajtószolgálatán keresztül próbáltunk megkérdezni, eddig nem adott választ (egyébként a korábbi cikkben említett vagyonvédelmi cégekről sem kaptunk érdemi választ).

A cikkben jelzett vállalatot szintén megkerestük sajtósain keresztül illetve írtunk a vélelmezett vagyonvédelmi cégnek is, hogy további adatot kérjünk. Egyik helyről sem érkezett válasz. Sok szóbeli, meg nem erősített információ érkezett hozzánk az említett tender körülményeiről is, egy korábbiakban már tárgyalt vagyonvédelmi vállalkozás tanácsadói szerepéről, majd a vállalathoz “áttelepített” korábbi munkatársáról. Ezt is igyekszünk kinyomozni, ha sikerül hiteles forrásból megerősíteni, megírjuk.


Szerző: Perjési Zsolt